szybki kontakt: +48 61 67-00-393 | zapytaj@truszkowski.pl | G+

zadzwoń
61 67-00-393

napisz
zapytaj@truszkowski.pl

odwiedź nas
ul. Dąbrowskiego 29 biuro 3, 60-840 Poznań

Blog TRUSZKOWSCY O BIZNESIE

Kalendarz działań marketingowych, czyli Twoja tajna broń w walce z konkurencją

Opublikowano 2016-04-12

Niemalże do znudzenia powtarzamy i wciąż będziemy powtarzać, że kluczem do sukcesu jest posiadanie strategii marketingowej i konsekwentne jej wdrażanie. Bez strategii pieniądze przeznaczone na marketing są najczęściej wyrzucane w błoto. Jak temu zaradzić? Pomocny może być kalendarz działań marketingowych.

Dlaczego tak często mamy problem z wdrażaniem strategii? Winne jest samo życie! Jesteśmy tak zajęci bieżącymi sprawami, zleceniami i kontaktami z klientami, że nie mamy czasu na myślenie strategiczne. Zawsze są pilniejsze rzeczy do zrobienia, tylko od czasu do czasu zdarzają się tzw. marketingowe „wrzutki” – pomysły na zrobienie reklamy, kampanii na Facebooku, materiałów promocyjnych czy gadżetów na odbywające się wkrótce targi.

Takie działania oznaczają tylko chaos, strzelanie na ślepo, omijanie tego, co zapisane zostało w strategii i kompletny brak skuteczności. Możesz jednak temu zaradzić.

Kalendarz działań marketingowych pomoże Ci we wdrażaniu strategii

W kalendarzu działań marketingowych możesz rozplanować konkretne działania na rok do przodu, z rozbiciem na konkretne miesiące. To pozwoli Ci uwzględnić święta, długie weekendy czy urlopy. Dzięki temu będziesz wiedział, z jakim wyprzedzeniem planować poszczególne zadania, np. do akcji bożonarodzeniowych możesz przygotowywać się już w listopadzie.

7 powodów, dla których warto prowadzić kalendarz działań marketingowych

Jeśli jeszcze nie przekonała Cię koncepcja posiadania kalendarza działań marketingowych, to powinno to zrobić 7 następujących powodów:

1) koniec z chaosem i przypadkowością – nie działasz chaotycznie, nerwowo, lecz sukcesywnie przez cały rok pracujesz nad działaniami marketingowymi, realizując wcześniejsze założenia;

2) eliminacja nieskutecznych działań – masz pewność, że każde działanie marketingowe wynika ze strategii, jest dobrze przemyślane i trafia z przekazem do właściwej grupy docelowej, czyli Twoich potencjalnych klientów; dzięki odpowiednim działaniom przekazywany komunikat nie jest przypadkowy, lecz jasno odpowiada na potrzeby Twoich klientów;

3) gwarancja rozwoju Twojej firmy – dzięki pracy z kalendarzem działań marketingowych wiesz, że Twoja firma się rozwija, a realizacja zadań strategicznych pozwala Ci wyprzedzić konkurencję i – co najważniejsze – nie dajesz się wyprzedzić innym;

4) angażujesz wszystkich pracowników – dzięki usystematyzowanym, prowadzonym regularnie przez cały rok działaniom marketingowym wszyscy pracownicy znają pozycjonowanie firmy, założenia strategiczne oraz unique value proposition, czyli unikalną wartość dla klienta; jeśli o tych kwestiach zespół słyszy tylko raz – podczas prezentacji strategii ‒ to trudno potem oczekiwać od pracowników, by wdrażali strategie i by była ona skuteczna;

5) wzrost skuteczności działań marketingowych – dzięki kalendarzowi wzrastają zyski i ROI (zwrot z nakładów na marketing) ‒ działania marketingowe są przemyślane i razem składają się na większą całość, przez co są skuteczniejsze;

6) lepsze zarządzanie środkami finansowymi i płynnością firmy – prowadzenie działań marketingowych w sposób przemyślany i uporządkowany przez cały rok sprawia, że możesz starać się eliminować sezonowość w przychodach, nasilając działania marketingowe w okresach charakteryzujących się gorszą sprzedażą; dodatkowo wydatki na marketing mogą być racjonalnie rozłożone na okres całego roku;

7) samodyscyplina i droga do doskonalenia – kalendarz stanowi bodziec do ciągłego myślenia o działaniach strategicznych i to tak naprawdę jest najważniejszy powód, by wprowadzić kalendarz działań marketingowych.

W sytuacji, gdy kolejne miesiące upływają nam na pogoni za klientami, zleceniami czy bieżącymi sprawami, nie myślimy o wdrażaniu strategii marketingowej. Nagle, gdy zaczyna brakować klientów, a w firmie robi się nerwowo, zaczynamy myśleć, co zrobić, aby ratować sytuację.

Ale chaotyczne i nerwowe ruchy najczęściej nie przynoszą efektu. To tak jak z dietą – jeśli przez cały rok nie myślisz o racjonalnym odżywianiu i nie ruszasz się, to co prawda możesz zastosować dietę tydzień przed urlopem, ale niewiele to pomoże. Podobnie wygląda sprawa z podejmowaniem desperackich działań marketingowych, jeśli przez wiele lat nic nie robiliśmy w tym kierunku.

Strategia marketingowa firmy to duża przewaga – nie zmarnuj jej

Jeśli masz już strategię, zajrzyj do niej i wypisz wszystkie ważne działania, które powinieneś wdrożyć. Rozpisz je w kalendarzach – swoim oraz wszystkich pracowników, którzy będą odpowiadać za poszczególne zadania. Bądź uczciwy wobec siebie i nie odpuszczaj – realizuj część zadań samodzielnie i kontroluj, czy zespół również pilnuje swoich obowiązków.

Kalendarz działań marketingowych to Twoja tajna broń w starciu z konkurencją – jego prowadzenie na pewno przełoży się na wzrost zysków w Twojej firmie.

Jeśli potrzebujesz doradztwa w zakresie marketingu zapoznaj się z naszą usługą Doradztwo i strategie marketingowe

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, daj znać o nim swoim znajomym. Wystarczy, że klikniesz jeden z poniższych przycisków.

Słowa kluczowe:
Nasze porady biznesowe
w Twojej skrzynce. Co tydzień.

Nasze porady biznesowe w Twojej skrzynce. Co dwa tygodnie.

Nie pozwól żeby Twoja konkurencja była mądrzejsza od Ciebie.

Żadnych ofert handlowych. Rezygnacja jednym kliknięciem!

Ewa Truszkowska

Ekspert w dziedzienie marketingu. Członek American Marketing Association. Autorka artykułów i opracowań naukowych na temat marketingu. Ma bogate doświadczenie w zakresie strategii marketingowych, które zdobyła w Stanach Zjednoczonych i Polsce. Pracowała dla największych marek na polskim rynku. Była jedną z pierwszych osób zajmujących się marketingiem centrów handlowych w Polsce.

dr Jacek Truszkowski

Doktor nauk ekonomicznych. Wykładowca akademicki. Autor artykuł naukowych, książek i podręczników dla studentów. Od lat 90. zajmuje się tematyką marketingu cyfrowego. Tworzył pierwsze start-upy w Polsce.

Prowadzenie kampanii reklamowych w internecie Google Adwords - Adpresso - Poznań