Jak zmiany w Google zakończyły erę pozycjonowania – case study

Strategia
5 MINUT
Zobacz wszystkie wpisy
Ewa Truszkowska
Strateg biznesowy i marketingowy

Kilka miesięcy temu, 28 kwietnia 2016, na naszym blogu opublikowaliśmy artykuł ,,Przełomowe zmiany w Google Adwords, kończące erę pozycjonowania”. Pisaliśmy o tym, jak Google zmienił dotychczasowe zasady wyświetlania reklam i jak to wpłynie na prowadzenie kampanii reklamowych w najpopularniejszej wyszukiwarce świata. Dzisiaj widać, że nasze prognozy się sprawdziły.

Co się zmieniło w Google Adwords?

Wcześniej, po wpisaniu hasła do wyszukiwarki, czasem pojawiało się nam aż jedenaście reklam (trzy nad wynikami organicznymi i trzy pod nimi oraz pięć z prawej strony ekranu, tuż obok wyników wyszukiwania). Teraz zlikwidowana została boczna sekcja z pięcioma reklamami, a nad listą wyników organicznych pokazują się nam maksymalnie cztery reklamy, zamiast trzech. Niezmieniona została liczba wyników płatnych pod wynikami organicznymi – nadal będą to trzy reklamy. Łącznie więc zamiast jedenastu płatnych wyników zobaczymy ich siedem.

Google poinformował, że cztery reklamy pokażą się wtedy, kiedy zapytanie będzie miało charakter komercyjny, tzn. gdy będzie istniało duże prawdopodobieństwo, iż użytkownik chce dokonać zakupu lub szuka określonej usługi (w przeciwnym razie nadal wyświetlane będą trzy reklamy).

W naszym wpisie prognozowaliśmy, że działania Google’a kończą erę pozycjonowania i powodują, że konkurencja będzie większa i wzrosną stawki Google Adwords. Nie musieliśmy długo czekać, by się o tym przekonać i mieć dowody na to, że nasze przewidywania niestety się sprawdziły.

Jak zmieniła się sprzedaż jednego z naszych klientów?

Jeden z naszych klientów, z którym od lat współpracujemy w zakresie Google Adwords, odczuł wyjątkowo mocno wspomniane zmiany. Prowadzi on duży sklep internetowy. Na wyniki ze sprzedaży istotny wpływ zawsze miały dwie składowe: (1) sprzedaż klientom, którzy trafili na stronę z Google Adwords, oraz (2) sprzedaż osobom, które znalazły sklep internetowy naszego klienta w wynikach organicznych (strona www znajdowała się w tych wynikach dość wysoko).

Niestety od marca 2016 r. nasz klient zanotował ogromny spadek sprzedaży wynikający ze spadku wejść na stronę klientów, którzy znaleźli go w wynikach organicznych (Google wprowadził zmiany pod koniec lutego 2016). Liczba klientów z Google Adwords w tym samym czasie nie uległa znaczącym zmianom – przy czym warto dodać, że przeznacza on na swoją kampanię Google Adwords zdecydowanie mniej niż jego konkurencja.

Pomimo że działania Google’a prowadzone są bardzo efektywnie, to po zniknięciu części sprzedaży pochodzącej z wyszukiwania organicznego w ciągu dwóch miesięcy jego przychody spadły o kilkadziesiąt procent. Firma działa na rynku od lat, ale musiałaby ogłosić upadłość, gdyby ta tendencja utrzymała się przez 2–3 kolejne miesiące. Co więcej, nasza analiza pokazała, że momentalnie wzrosły stawki za kliknięcia – trzeba było więc zwiększyć stawki, by móc konkurować z innymi.

Na szczęście po dostosowaniu strategii Google Adwords do nowych warunków przychody ze sprzedaży firmy w krótkim czasie wróciły do stanu sprzed zmian.

Chcesz spróbować Google Adwords? Szukaj firmy, która się na tym zna

Zaprezentowany przykład pokazuje, jak kluczowe stało się prowadzenie kampanii reklamowych z wykorzystaniem Google Adwords i jak ważne jest to, aby te działania prowadziła firma, która się na tym zna.

Istotna jest szczególnie analiza marketingowa przed uruchomieniem Google Adwords. Pozwala ona bowiem dobrać odpowiednie słowa kluczowe, aby dotrzeć do właściwej grupy klientów oraz przygotować komunikaty reklamowe, które przekonają odbiorcę i zachęcą go do tego, aby kliknął w reklamę i dokonał zakupu.

Należy podkreślić, że nie chodzi o to, aby zachęcać do kliknięcia wszystkich, jak to robią niektóre firmy. Przy wyższych stawkach za kliknięcie jeszcze ważniejsze stało się stworzenie takich reklam, które trafią do grupy docelowej i przekonają do kliknięcia należących do niej klientów, a jednocześnie zniechęcą te osoby, które do naszej grupy docelowej nie należą. Jeśli osoby z tej drugiej grupy klikną w naszą reklamę, to jest to tylko nasz koszt, bo z pewnością nie skorzystają one z naszej usług ani nie kupią produktu.

Po kolejnych zmianach, które wprowadza firma Google w Google Adwords, coraz istotniejszy jest nie tylko sam fakt korzystania z tego narzędzia, lecz także powierzenie zarządzania kampanią ekspertom, którzy są w stanie opracować ją od strony marketingowej.

Ewa Truszkowska
Strateg biznesowy i marketingowy z kilkunastoletnim doświadczeniem zdobytym w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych. Współwłaścicielka Truszkowski Consulting Group.
Potrzebujesz doradztwa w zakresie marketingu lub strategii marketingowej? Zajrzyj na stronę Strategie dla firm B2B